از تاریخ 1 اسفندماه 1396، شرکت پارس همراه کاسپین به شماره ثبت 3517 به جهت رشد تکنولایف به تیم ما پیوسته است و مالکیت تکنولایف را خریداری کرده است. شرکت پارس همراه کاسپین - منطقه آزاد انزلی در زمینه واردات، فروش و خدمات پس از فروش محصولات الکترونیکی از جمله گوشی تلفن همراه فعالیت میکند.
در این صفحه شرح کوتاهی در مورد فعالیتهایی که در نهایت منجر به ایجاد سایت تکنولایف شده است را مینویسیم. سایت تکنولایف، نتیجهی تجربه های خوب و بد ما بر روی چندین سایت از سال 1386 تاکنون است. همچین توضیحی در مورد برخی از سایتهایی که قبل از تکنولایف ایجاده کرده و در آنها به فعالیت می پرداختیم اما به دلایلی منحل شدند را بیان میکنیم.
می توانید شکل و شمایل و برخی محتوای این سایتها در زمان فعالیتشان را از طریق آرشیو تمام سایتهای اینترنتی مشاهده فرمایید.
اولین فروش اینترنتی کالا را در سال 1386 تجربه کردیم. این محصول یک MP4 PLAYER طرح قلب بود که با توجه به نزدیک بودن روز ولنتاین در زمان شروع کار ما، فروش بسیار خوبی داشت. در آن زمان هنوز وبسایتی نداشتیم. یکی از دوستانمان که وبسایت شخصی داشت، یک صفحه از وبسایتش را برای این محصول در نظر گرفت و ما نیز برای آن صفحه تبلیغ کردیم. البته این محصول فقط به صورت اینترنتی معرفی میشد و امکان سفارش و خریدآنلاین وجود نداشت (سایت چنین امکانی نداشت) و برای خرید، خریداران یا به صورت حضوری به دفتر ما مراجعه میکردند و یا از طریق مراجعه به شعب بانک، مبلغ محصول را واریز می کردند.
در کل این اولین تجربهی ما بود ولی در آن زمان، افرادی از طریق اینترنت با این محصول آشنا شدند و خرید کردند که برخی از آنها هنوز در ذهنمان ماندهاند. اولی فردی بود که از استرالیا این محصول را دیده بود و همسرش در ایران ساکن بود. از طریق دوستانش در ایران، وجه محصول را پرداخت کرد و ما این محصول را برای همسر محترمشان در ایران ارسال کردیم که بسیار هیجان زده شده بودند. مشتری دیگری که در ذهنمان مانده، به دلیل دوری فاصله ایشان بود و برایمان جالب بود که فردی در استان کرمان - شهرستان رفسنجان - بخش گلشن - روستای انار، در آن زمان این محصول را به صورت اینترنتی دید و سفارش داد.
پس از فروش خوب محصولی که در قسمت اول معرفی کردیم، تصمیم به ایجاد وبسایت گرفتیم. در آن زمان بیشتر فعالیت ما بر روی فروش MP3 player و MP4 player با مارک JXD بود که برند خوبی در این زمینه بود. لذا سایت www. JXD .ir را در اواخر سال 1386 راهاندازی کردیم. در سال 1387 یکی از شرکتهایی که برند JXD را وارد ایران میکرد، از میزان فروش محصولات JXD در سایت ما هیجانزده شده بود و لذا سایت را از ما خریداری کرد (فکر میکنیم این اولین خرید و فروش یک فروشگاه اینترنتی در ایران باشد) و ما با فروش jxd.ir و سپردنش به شرکت واردکننده و مبلغی که از فروش سایت jxd به دست آورده بودیم به فکر ایجاد سایت بهتری افتادیم. اما متاسفانه سایت JXD.ir به دلیل سومدیریت و همچنین تعطیلی دفتر آن شرکت در ایران، از دسترس خارج شده است و دیگر فعالیت نمیکند.
مدت کوتاهی بعد از راهاندازی سایت JXD.ir تصمیم به فروش محصولات در دستهبندیهای مختلف گرفتیم. برای تست فروش، ابتدا تلویزیون را برای فروش انتخاب کردیم و سایت www. tvshop .ir را راهاندازی کردیم که فقط در آن تلویزیون عرضه میشد و البته همزمان بر روی سایت jxd نیز فعالیت داشتیم. با توجه به نداشتن سرمایهی کافی برای تامین محصول و همچنین کمبود وقت (اواخر دوره دانشجویی)، متاسفانه این سایت در بهمن ماه 1387 به فعالیت خودش پایان داد. پس از فروش jxd.ir، سایت tvshop.ir نیز به دلایل فوق، منحل شد.
پس از tvshop.ir و jxd.ir تصمیم گرفتیم همان تجربهای که برای محصولات JXD داشتیم را برای برند دیگری که تنوع بسیار بیشتری از محصولات داشت، استفاده کنیم و برند UTEX را انتخاب کردیم. این برند محصولات زیادی را در دستهی محصولات خانگی و صوتی تصویری تولید کرده بود و ما نیز سایت www. utex .biz را اوایل سال 1388 راهاندازی کردیم. اما برند utex در عرض کمتر از یکسال به فعالیت خودش در ایران پایان داد و در نتیجه فعالیت سایت utex.biz نیز توجیهی نداشت و این هم به شکستهای ما اضافه شد.
سایت pmp4.cc یک سایت موفق چینی برای فروش MP3 player و MP4 player بود و ما هنوز این نوع محصولات را برای فروش انتخاب میکردیم چون قیمت کمی داشتند و با سرمایهی اندک ما میشد تنوع خوبی از آنها فراهم کرد. ما هم سایت pmp4.ir را در سال 1388 راهاندازی کردیم. سایت pmp4.ir به برند و محصول خاصی تعلق نداشت. همچنین در دورانی که دستگاههای گیرنده دیجیتال dvb-t در ایران عرضه شده بودند، سهم بازار خوبی را در فروش اینگونه محصولات پیدا کرده بود. سایت pmp4 تقریبا 6 سال و تا اوایل سال 1393 فعالیت میکرد و بعد از آن، با دو سایت دیگر ما که همزمان با هم فعالیت میکردند و در ادامه به شما معرفیشان خواهیم کرد، ادغام شد.
همزمان با سایت PMP4 که در آن انواع mp3 player و mp4 player و pmp عرضه میشد، سایت بازیسرا به آدرس www. bazisara .net را نیز راهاندازی کردیم تا به صورت تخصصی در آن به فروش انواع کنسولهای بازی بپردازیم. این سایت در تابستان سال 1388 راهاندازی شد و در تابستان سال 1389 نیز باز هم به دلیل نداشتن سرمایه کافی و همچنین نبود تامین کننده معتبر در آن زمان برای اینگونه محصولات، به کار خود پایان داد. البته یکسال بعد فرد دیگری نیز bazisara.net را ثبت کرده و به فعالیت در آن پرداخته است.
از مجموع سایتهایی که تا اینجا معرفی کردیم، فقط سایت PMP4 توانست هزینههای خودش را پوشش دهد و به مقدار کمی درآمد برسد. در زمستان سال 1388 سایت سونیشاپ را در آدرس www. sonyshop .ir راهاندازی کردیم. ما در این زمان سه سایت داشتیم، یکی PMP4.ir که انواع دستگاههای پخش فیلم و موسیقی در آن ارائه میشد، یکی bazisara.net که انواع کنسولهای بازی در آن ارائه میشد و یکی هم sonyshop.ir که فقط محصولات با برند سونی در آن عرضه شده بود. البته ناگفته نماند که قبل از راهاندازی سونیشاپ، نمایندگی رسمی فروش محصولات سونی و همچنین قرارداد لازم با شرکت بازرگانی ایران (توزیع کنندهی رسمی سونی در ایران در آن زمان)، منعقد شده بود.
در دو سایت دیگرمان، فقط دستهبندی خاصی از محصولات را ارائه میکردیم و بر روی سونیشاپ نیز فقط برند سونی. این شاید یکی از اشتباهات ما بود زیرا باید برای سه سایت، جداگانه تبلیغات میکردیم و به همین دلیل سایت بازیسرا را به خاطر نداشتن درآمد مناسب نسبت به هزینههایش، منحل کردیم و فقط سونی شاپ و پیامپیفور را نگه داشتیم. پس تا اینجا ما دو سایت pmp4.ir و sonyshop.ir را همزمان مدیریت میکردیم و به درآمد رسیده بودند.
کماکان سایتهای pmp4.ir و sonyshop.ir درآمدهای مناسبی داشتند و خصوصا سایت سونیشاپ با اینکه یک طراحی کاملا استاتیک و ابتدایی داشت و با نرمافزار frontpage ویرایش میشد اما به یک فروشندهی شناخته شده برای محصولات سونی مبدل شده بود و به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا یک کلوپ و باشگاه برای هواداران سونی راهاندازی کنیم. لذا در زمستان سال 1389 سایت کلوپ سونی به آدرس www. sonyclub .ir را راهاندازی کردیم تا هواداران سونی با عضویت در آن از اخبار و جشنوارههای سونی مطلع شوند و وبلاگ و آلبوم عکسی مختص به خود داشته باشند و با سایر هواداران سونی در ارتباط باشند.
البته مدت کوتاهی پس از راهاندازی این کلوپ، دفتر سونی در آسیا درخواست تغییر آدرس این کلوپ را داد زیرا در آن زمان کلوپ ما مستقیما از سونی، برنامه و حمایت نمیگرفت و هزینههای آن شخصی تامین میشد و لذا با مشورت اعضای کلوپ، نام و آدرس آن ازsonyclub.ir به کلوپ تکنولایف technolife.ir تغییر یافت. در سال 93 نیز این کلوپ تعطیل شد. متاسفانه یا خوشبختانه، به بازدید زیادی رسیده بود و هزینهی نگهداری آن نیز افزایش یافته بود و تامین هزینههایش برای ما ممکن نبود و حتی درآمد ما از فروش محصولات سونی نیز پاسخگوی هزینههای کلوپ نبود و سونی نیز حمایتی از آن انجام نداد. لذا علیرغم میل باطنی، کلوپ هواداران سونی را نیز منحل کردیم.
در زمستان سال 1390 و تقریبا در چهار سالگی سایت pmp4.ir، طراحی آن از حالت استاتیک و آفلاین خارج شد و به یک سیستم آنلاین تبدیل شد.در این زمان سایت pmp4 مرجع فروش گیرنده های دیجیتال dvb-t شناخته میشد.سایت pmp4 نیز تا تابستان سال 1392 فعالیت کرد و پس از آن تمامی سایتهای فعالی که داشتیم با هم ادغام شدند. همچنین تکنولایف در آذرماه سال 1392 موفق به کسب نماد اعتماد الکترونیکی شد.
در تابستان سال 1392 سه سایت فعالی که داشتیم، با یکدیگر ادغام شدند و با نام تکنولایف به فعالیت خود ادامه میدهند. تا قبل از این تاریخ، سایتهای pmp4 و sonyshop و کلوپ تکنولایف، هر کدام روزانه بازدید خوبی داشتند ولی نیاز بود هر کدام جداگانه تبلیغ و مدیریت شوند و داشتن یک سایت و یک نام واحد، هم هزینههای به مراتب کمتری دارد و هم تبلیغات راحتتر و شناخت بیشتری خواهد داشت. تکنولایف فعلی با آدرس www. technolife .ir در تابستان سال 1392 با ادغام سه سایت فوق تشکیل شد و تجربههای خوب و بد تمام سایتهای شکست خوردهی قبلی ما را در خود دارد و قطعا تکنولایف، آخرین فروشگاه و فروشگاه همیشگی ما خواهد بود. هنوز هم میتوانید با آدرس های سایت هی قبلی ما یعنی www. pmp4 .ir و www. sonyshop .ir به تکنولایف وارد شوید.
از روز یکشنبه مورخ 26 بهمن ماه 1393، تکنولایف با ظاهری جدید به ارائه خدمات به بازدیدکنندگانش ادامه میدهد.
در سال ۱۳۹۶ شرکت پارس همراه کاسپین منطقه آزاد انزلی، تمام سهام تکنولایف را خریداری کرد تا این شرکت را تبدیل به یکی از بازیگران اصلی اقتصاد دیجیتال ایران نماید. پس از تغییر ساختار سهامداری تکنولایف و حضور شرکت پارس همراه کاسپین، اولین اقدامی که صورت گرفت توسعه گروههای کالایی و تنوع برند در حوزه گوشی موبایل بود؛ چرا که دیگر سونی مانند قبل نقش و جایگاهی در بازار بینالمللی نداشت. تکنولایف که حالا جان تازهای گرفته بود، فعالیت در بازار آفلاین را نیز با توسعه فروشگاههای فیزیکی آغاز کرد. اولین شعبه حضوری تکنولایف واقع در شهر تهران به تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ در طبقه همکف بازار موبایل ایران (خیابان حافظ) افتتاح شد.
در سال 1398 یک مرتبه زیرساخت نرم افزاری فروشگاه اینترنتی تکنولایف با استفاده از یکی از سرویس دهندگان مطرح حوزه فروشگاه اینترنتی تغییر یافت. همچنین در تاریخ ۱۳۹۸، همزمان با شیوع بیماری کرونا، کسبوکارها بهسوی مجازی شدن سوق پیدا کردند. در این دوره، تکنولایف که از زیرساختی قابل اطمینان بهره میبرد، نه تنها اعتماد مشتریان و کاربران را جلب کرد، که به یک جایگاه مناسب در میان کسبوکارهای مجازی نیز دست پیدا کرد. تیم تولید نرمافزار تکنولایف اولین بار در سال 1399 تشکیل شد. علاوه بر آن، پلتفرم اختصاصی تیم تکنولایف با کمک تیم خبره تولید نرم افزار، توانست جایگاه خود بهعنوان یکی از بزرگترین پلتفرمهای تجارت الکترونیک را در کشور تثبیت کند.
با شروع سال ۱۳۹۹، تکنولایف در حوزه فروش کلیه محصولات دیجیتال متمرکز شد. بههمینخاطر، گروههای کالایی در تکنولایف با حضور گروه لپتاپ و لوازم جانبی افزایش یافتند و کاملتر شدند.
سال 1400 در حالی آغاز شده بود که، تعداد نیروی انسانی تکنولایف تا 200 نفر توسعه یافته بود. فروشگاههای حضوری تکنولایف نیز از ۱ شعبه به ۵ شعبه رسیدند. درحال حاضر خریداران میتوانند کالاهای خود را از ۵ شعبه حضوری تکنولایف در شهر تهران خریداری نمایند.
در سال 1401 بود که تکنولایف کار خود را بهعنوان یک فروشگاه مارکتپلیس نیز آغاز کرد و بستری فراهم آورد تا فروشندگان کالاهای دیجیتال بتوانند کالاهای خود را از طریق بستر تکنولایف بهفروش برسانند. در سال 1401، تکنولایف بهعنوان بزرگترین فروشگاه آنلاین کالای دیجیتال شناخته شد. همچنین در اواخر این سال بهمنظور کاملتر شدن گروههای کالایی تکنولایف، لوازم خانگی نیز به سایر محصولات اضافه شد، بعلاوه در همین زمان بود که تکنولایف بیزینس، بهعنوان پروژه جدید تکنولایف رسما راهاندازی شد. به گفته مدیرعامل تکنولایف آقای حسین حیدر: در سال 1402 رویکرد این شرکت بر توسعه انبار و افزایش زیرساختهای عملیاتی و لجستیکی به منظور ارائه بالاترین سطح خدمات به مشتریان در اولویت قرار گرفت.